Oslo er nordens verste køby



Ingen jeg kjenner liker å sitte i kø. Det å stampe i kø på vei til eller fra jobben, er utrolig frustrerende. At trafikken flyter, selv i rushen, er best for både bilister, og miljøet. Nå er det bevist at Oslo også er Nordens verste køby. Oslo-bilister sitter faktisk i bilkø hele 145 timer i året, i tillegg til normal reisetid, viser en undersøkelse av  navigasjon- og kartselskapet TomTom. Dette er lite hyggelig for de som ikke liker kø.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/rapport_-oslo-borgere-sitter-mest-i-ko-i-norden-1.13389261

Det vil si at når du velger deg bil som transportmiddel i Oslo må du, jeg og alle andre bilister i snitt regne med å benytte 30 prosent lengre tid fra A til B på grunn av trafikk i tillegg til normal reisetid. I det sistet året har kø-tiden økt betraktelig. Tenk hvor mye dette forurenser. Ved å redusere denne tiden i rush- trafikken, påstår jeg at Osloluften ville fått seg et betraktelig løft.

Hvordan vil det rødgrønne byrådet svaret på denne utfordringen? Straffe bilister med økte bompengesatser? Øke rushtidsavgiften? Mer dieselforbud?  Eller vil de forsøke å tilrettelegge for at Oslos innbyggere, der mange er avhengige av bilen, får flere forutsigbare alternativer til transport? Da snakker jeg om økte avganger på t-banen, trikker og busser.  Oslo vokser nå, kommer til å vokse og byen trenger et løft i kollektivttilbudet nå og i fremtiden.

Svaret på et slikt behov fra rødgrønt byråd er forutsigbart. VG kunne informere oss den 16.02 at det rødgrønne byrådet ønsker å ØKE antallet bomstasjoner i Oslo.

 Jeg vil tørre og påstå at økning av bompenger, øke antall bomstasjoner og rushtidsavgift ikke tar vekk behovet den enkelte innbygger har for å komme seg fra A til B. Det rødgrønne byrådet i Oslo satser konsekvent ikke på styrking av kollektivtrafikken, men fortsetter i kjent rødgrønn stil med økning av avgifter for bilistene. Oslo FrP derimot ønsket å gi kollektivtrafikken 15 millioner kroner mer i budsjettet for 2017 enn byrådet ønsket. Dette forslaget var begrunnet i å møte utfordringen i trafikken nå og i fremtiden. Dette ble nedstemt i bystyret.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits